Den vita massajen

Jag vet - det blir mycket film nuförtiden, men det är så skönt att verkligen gå in för det!
Idag efter jobbet så fixades det iordning mackor, Pepsi, popcorn och godis, och så satte
vi på Den vita masajen. Jag älskade den!


Den handlade lika mycket om kärlek som om kulturkrockar, vilket var välkommet då jag
var lite rädd för att det bara skulle vara en smörig kärleksfilm med en massa överdrivet
mjuka sexscener överallt. Den handlar som sagt om en kvinna som åker på semester
till Afrika med sin pojkvän och helt plötsligt blir upp över öronen förälskad i en massaj.
Man får sedan följa henne när hon ger sig av för att leta upp honom, och se hennes liv
i den lilla byn i Afrika. Riktigt bra gestaltat av skådespelarna, framförallt huvudrollerna
Nina Huss som kvinnan och Jacky Ido som massajen. 


Den väckte massa tankar om människan i stort hos mig. Vad är det egentligen som gör
att dessa starkt rotade kulturer skapas? Vad bidrar, och kan det verkligen fungera mellan
två människor från två så vitt skilda kulturer? Jag tror faktiskt inte det, om man inte är villig
att ge upp stora delar av sig själv. Jag tror att det är få människor som hade varit villiga
att göra det, rent krasst. I teorin är det enkelt att säga att man skulle göra vadsomhelst för
kärleken, men vi har alla våra gränser. Sen var de går är individuellt. Vissa hade backat 
med en gång, de hade inte ens letat upp massajen, medan andra är villiga att ta samma
risk som denna kvinna gjorde. Vad som avgör det är alldeles för många faktorer för att 
man ens ska kunna räkna upp dem.


Jag tänker se om denna film, lätt. Att den är baserad på verkliga händelser gör den helt
klart sevärd, måste bara få tag på boken också. Minns att jag började läsa den för flera
år sedan, men minns inte mer än att jag öppnade den. Så den ska läsas om! Yay!


Hittade bara trailers utan engelsk text, men det får duga, right?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0