Schizofreni vs. kluven personlighet

Jag har ganska ofta en hel del diskussioner med vänner och bekanta om psykiska åkommor
och annat, ett ganska vanligt förekommande begrepp under dessa diskussioner är just
schizofreni. Varje gång detta kommer upp så är det någon som säger att det skulle vara samma
sak som dissociativ identitetstörning, alltså personlighetsklyvning.
Visst kan det säkert ha ett samband då en person med schizofreni ofta har mer än en diagnos,
men som den psykologinörd jag är så känns det fortfarande viktigt att hålla isär termerna.


Trots dess etymologi är schizofreni inte synonymt med dissociativ identitetsstörning, även känt
som multipla personligheter, något som ofta blandas ihop i populärkultur. En mer passande
benämning på sjukdomen vore "splittrat psyke", eftersom det bättre beskriver den sjukes situation.
Personer med diagnosen schizofreni har med hög sannolikhet också andra sjukdomar, och de lever
typiskt tio till tolv år kortare än de utan denna sjukdom beroende på ökade fysiska hälsoproblem och hög självmordsfrekvens. Arbetslöshet och fattigdom är vanliga.
Källa: Wikipedia

Detta innebär alltså att de symtom som många tror att schizofrena personer har stämmer inte. Psykoser,
hörselhallucinationer, vanföreställningar och tankestörningar är inte samma sak som att ha en kluven
personlighet, det är fortfarande samma person som upplever det. Ganska intressant, tycker jag.


Jag brinner verkligen för psykologi. Min dröm är att kunna arbeta med människor och vara till stöd
och hjälp, att kunna ta reda på varför vissa situationer blir som de blir. Vem vet, kanske t.o.m. forska
inom ämnet? Dock tror jag inte att jag skulle vilja syssla enbart med forskning, min dröm är ju att
jobba nära människor, men kanske skulle man kunna syssla med forskning vid sidan av?
Det är ju också att försöka hjälpa.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0