Att hata det som är okänt.

Tänk er, att varje gång man ser sin spegelbild så ser man brister och otillräcklighet. Tänk
er att istället för att kunna leva i harmoni med sig själv så går man runt och lider för att en
sådan stor del av ens självbild som kroppen ändå utgör känns felplacerad, smutsig, äcklig.
Jag har läst en hel del om transsexualitet, efter alla berättelser man hört om hat som riktas
mot människor som folk i sin trångsynthet betecknar som "annorlunda" så känns det
viktigt att veta vad det handlar om, även om man aldrig kan förstå fullt ut hur behandlingen
upplevs.

Jag har aldrig haft den känslan i mitt liv. Visst har jag som de allra flesta haft dåligt självförtroende
och sett ner på min kropp, jag minns den perioden väldigt väl och kanske är den inte ens över än.
Det vet jag inte. Vad jag däremot vet är att man kan använda sig av den kunskapen man har för att
hjälpa andra, eller i alla fall hjälpa sig själv förstå andra.

Jag påstår inte att det är samma känsla. Bara för att jag känt förakt mot min kropp i det förflutna så
menar jag inte att det skulle vara samma känsla som när en transsexuell person lider på grund av
sin. Förmodligen är det inte samma känsla, men det är inte det som är det viktiga.
Det viktiga är att de flesta vet hur det känns att må dåligt på grund av sin kropp, även om det är av
olika anledningar, och den kunskapen skulle man kunna använda sig av. När man hör om alla hatbrott
som sker, alla olyckliga händelser som är så fruktansvärt onödiga, så önskar man att människor bara
kunde gå tillbaka till sig själva. Vi vet ju alla hur det är att må dåligt, om inte så kommer vi alla i alla fall
att få känna på hur det känns. Varför få andra människor att må ännu sämre då?

Ibland önskar jag att jag kunde rädda hela världen. Jag önskar att jag kunde få folk att förstå att man
älskar inte en person på grund av alla termer som beskriver dem. Man älskar en person för vilka de är.
De inre essenserna av en person är vad som verkligen fångar oss och får en relation att flöda framåt.
Utan dessa känslor kan inte balans uppnås, och då är man tillbaka på ruta ett.

Jag tycker banne mig att det är dags att ta några steg framåt! Det är dags att det faktiskt händer något
snart, någon måste bryta den onda cirkeln. Vi har yttrandefrihet i Sverige, och vill man uttrycka sig så
är det ens rättighet att göra det. Detta gäller alla läggningar, personligheter och åsikter man kan tänkas
ha!
Skulle du själv vilja att den rättigheten inskränktes för dig? Du som  hatar andra människor för vilka de är,
skulle du själv uppskatta att samma hat vändes mot dig?

Jag tror inte det.




Jag skulle vilja hylla Miriam, som tar detta ämne på så stort allvar som alla borde göra,
och som står för den hon är oavsett konsekvenserna. Hon är sig själv och står upp
för det, och att hon ger så mycket av sig själv i sina texter gör allt ännu  vackrare.
Med styrka och mod kommer hon långt, och jag beundrar henne mycket för hennes
arbete med att sprida sanningen om uttryck som många borde ta del av mer. Det är
en nödvändig uppgift, i min mening.
Kärlek till henne! Världen behöver fler som hon.

Hennes blogg hittar ni här:

www.metrobloggen.se/mirrevirre
Jag tycker verkligen att ni ska läsa den!


Kommentarer
Postat av: Elias

// Jag har läst en hel del om transsexualitet, efter alla berättelser man hört om hat som riktas

mot människor med "annorlunda" sexuell läggning //



Transsexualism är INTE en sexuell läggning! Det handlar inte om vad för kön man tänder på, utan om att vara född i fel kropp, med fel biologiskt kön. Man kan vara homo, hetero, bi, asexuell eller queer som transsexuell.



/../



Ja, vi behöver definitivt fler människor som Mirre, hen är medmänskligheten personifierad.

2008-11-26 @ 01:36:44
URL: http://ftmpojk.wordpress.com/
Postat av: Mirre

Återigen kul att du engagerar dig och skriver om det. Tack för de fina orden och reklamen du gjort för min blogg, men jag vill fortfarande att du tar bort meningen där du beskriver transexualism som en "annorlunda" sexuell läggning, det stämmer nämligen inte alls, det är ingen sexuell läggning och skall inte förknippas med det heller.

2008-11-26 @ 01:38:19
URL: http://www.metrobloggen.se/mirrevirre
Postat av: Rockfen

Jag vill börja med att be om ursäkt, för oavsett mina goda avsikter så blev det lite fel här. Jag vet att det inte handlar om sexuell läggning, min avsikt med inlägget var inte att det BARA skulle handla om transsexualitet utan om OLIKA läggningar, sexualiteter osv osv. Sedan att jag skrev det på ett oklart sätt i början av inlägget får jag fixa till, men återigen, min avsikt var inte att sudda ut gränserna ännu mer. Var väl inte tillräckligt uppmärksam när det skrevs. :(



Det är därför bilden är med, jag vet att du inte är transsexuell Mirre, det var därför jag skrev "oavsett vad hon kallar sig så står hon upp för det". Det jag hyllade är din styrka att stå upp för dig själv, jag hoppas att det i alla fall gick fram. Om du vill kan jag skriva att du inte är transsexuell tydligare.



För att göra mig själv klar: Jag skrev om hat som riktas mot sådant som anses avvikande, att det är fel. Då innefattar det allt som hatet riktas mot, transexualismen var bara ett exempel.

2008-11-26 @ 09:32:04
Postat av: Elias

Hej Rockfen!



Jag tog absolut inte illa upp, jag vet att det är en vanlig förekommande tanke om transsexualism. Även om det nu inte var det du menade, så var det precis på det sättet det folk tror att det är. Att transsexualism är en sexualitet. Det är okej att snubbla på ord, sålänge man rättar till det. Att sprida fel information när man menar att framföra någonting och sprida information blir liksom.. fel. Tack för att du ändrade på inlägget.



Det var absolut inte fel av dig att ta upp ämnet. Eftersom det är så pass tabubelagt att prata om behöver vi få ut information även bland “vanliga” människor. Att vanligt normalt icke freak-klassificerat folk pratar om det ökar acceptansen. Tack för det. :)



Trevlig kväll!

2008-11-26 @ 20:37:24
URL: http://ftmpojk.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0