Say it to my face

Ni har säkert hört att 90 % av sättet vi kommunicerar på är icke-verbalt. Det får mig att undra
vad det egentligen är jag sänder ut för signaler till omgivningen, för det mesta av kropps-
språket är vi ju förmodligen inte medvetna om! Inte konstigt att det blir så många missförstånd.
Eller de skrivna orden - som jag tycker är jobbigare än de verbala. Tonfall, gester och kropps-
språk förstärker ju orden och ger dem andra innebörder, men hur tusan ska man visa det i
en skriven text? Gäller texten då något viktigt, så blir jag alltid ännu mer nervös över hur det ska
tas emot av mottagaren, för våra olika erfarenheter och personligheter gör ju att vi tolkar det på
så olika sätt.

Jag föredrar att prata om viktiga saker över telefon, men helst av allt face-to-face. Det kan lätt
bli så fel annars, och de allra flesta som har något viktigt att prata med någon om vill nog undvika
det. Tror inte att jag är ensam om att tycka det. Vet inte varför jag kom att tänka på det nu, men
ibland springer tankarna iväg. Jag anser också att många inte riktigt håller med mig om detta.
Hur många gånger har man inte fått sms eller meddelanden på internet om viktiga frågor eller
andra konfrontationer? När jag får det så brukar jag undra varför personen väljer att ta det på det
sättet. Det måste ju vara lättare och kännas bättre att se personens riktiga reaktion? En text kan
man ju fila på jättelänge och den behöver inte alls spegla den ursprungliga reaktionen.
Själv känner jag också mig mer uppskattad om någon är rak mot mig och har kurage nog att
säga saker direkt till mig. Man bryr sig ju om människorna i sin omgivning, och om man då gör
något fel så vill nog de flesta veta det. Kontentan av det här är väl att visst kan det vara lättare att
gömma sig bakom displayer av olika slag, men betyder personen man ska konfrontera någonting
för en, så kan det faktiskt vara värt att övervinna den där nervositeten. Det vinner relationen på.


Ja ja, en ny dag har börjat, ska försöka ta tag i pluggandet idag. Går ju en bokföringskurs för jobbet,
i och med att jag är rätt så grön så känns det bättre med lite mer kött på benen. (Usch, hatar det
uttrycket!)

Ha en underbar dag! <3



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0