Min "läskiga" barndomsidol.

När jag var liten var jag rädd för denna människa efter att ha
sett en reklam på TV om att filmen som handlar om hans liv
skulle komma. Och inte undra på det: Jag var liten, förstod
inte innebörden av att ha en sjukdom som förvrider ansiktet.
Efter flera veckor av skräck, jag var rädd på nätterna, ja t.o.m.
på dagarna, för jag trodde att han skulle gömma sig bakom
träden på skolgården och överfalla mig. Det är svårt att erkänna
detta, jag känner mig så hemsk när jag säger det.
Men jag var ju ett barn, och han var bara ett ansikte.
Jag hade ingen aning om vem han var, hade inte ens
sett filmen! Hur gammal kunde jag varit, kanske 7-8 år?

Hursomhelst, pappa bestämde sig för att tvinga mig att se
filmen, han ville visa mig att denna människa inte var farlig,
att han var otroligt godhjärtad och att han hade en sjukdom
som förvrider ansiktet men inte själen. Jag var livrädd när
filmen sattes igång, men under tiden som berättelsen
vecklades ut inför mina ögon så försvann min rädsla bit för bit.
7-8 år gammal lärde jag mig något fantastiskt.

Roy L Dennis,
eller Rocky Dennis som han mest kallades, var
en av de mest godhjärtade och fantastiska människor som
någonsin levat! Han föddes med sjukdomen  craniodiaphyseal
dysplasia, även kallad lionitis, som gör att kalcium  byggs upp i
skallen så att skelettet växer och deformerar ansiktet, samt
förkortar livslängden radikalt. Sjukdomen är så sällsynt att en
på 25 miljoner får den. Rocky skulle bara blivit  5 år, han blev 
17. Man får utstå svåra huvudvärkar och en rad andra symtom,
samt omgivningens reaktioner var man är går.
Trots alla dessa fakta så kunde Rocky alltid le, han var glad,
uppskattade livet, förlät alla människor för deras reaktioner och
var alltid villig att hjälpa till. Min respekt för denna människa vet
inga gränser, och ibland har jag mina själviska stunder då jag
önskar att jag hade kunnat träffa honom bara för att jag skulle
kunna berätta för honom vilken fantastisk person han var!

Trots att denna otroliga pojke dog för flera år sedan så tycker jag
verkligen att han än idag fortfarande kan påminna oss om så
viktiga saker: Vikten av medkänsla, vänlighet, värme och uppskattning.
Därför tycker jag att ALLA borde se denna film någon gång i livet,
och lära sig av hur Rocky agerade. Om alla människor var som
Rocky, skulle det inte finnas några krig. <3
Filmen heter Mask, förresten.


image37
Eric Stoltz som Roy L Dennis i filmen Mask. 

image38
Den riktiga Rocky, 1961-1978. <3
R.I.P.


"
These things are good:
Ice cream and cake, a ride on a harley,
seeing monkeys in the trees,
the rain on my tounge,
and the sun shining on my face.

These things are a drag:
dust in my hair,
holes in my shoes,
no money in my pocket,
and the sun, shining on my face."
- Rocky Dennis

 

Kommentarer
Postat av: VaeVictus

Fint blogginlägg. Jag ser ofta hur folk dömmer andra efter hur de ser ut, jag blir ofta dömd efter hur jag ser ut. Men ändå saknar jag sjukdomar som förvrider mig. Jag ser osympatisk ut mestadels av tiden har jag fått höra. Ändå hjälper jag till på en Frivilligorganisation för det mesta, bryr mig om de stackare som blir mobbade och ställer upp för andra människor då de förtjänar det. Men folk ser inte mitt inre, de ser bara det yttre. Eller det de vill se. De ser en människa som något han/hon alltid har varit. Inte att människor är något som alltid är föränderlig, och att man förändras. Många tror att jag fortfarande är 15. Men ack nej. Jag är 31. Synder från förr blir inte ens alla mördare dömda för livet ut. Filmen Mask redogör bra hur människans illvilja ter sig. Och det är en helt underbar film.

2007-10-14 @ 12:37:32
Postat av: Rockfen

VaeVictus: Ja, det är det verkligen. Den lär ut en viktig läxa, som du delvis beskriver. :)

2007-10-14 @ 12:54:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0