Sluta skylla, börja tänka.

Jag skrev ju ett Columbine-inlägg för några dagar sedan, och på grund av den
melankoliska eftertänksamhet som jag alltid bär runt på, har jag funderat på
detta väldigt mycket.
Vems fel det är, och hur det kan hända något sådant.
Och något jag stört mig på är det faktum att istället för att klandra de tunga
sakerna,  som folk vet att de inte kan göra något åt genom att bara prata, så
klandrar de musiken!
Jag anser att det är fullständigt felaktig och nästan lite naivt att inbilla sig
att bara för att ett par tonåringar lyssnar på aggressiv musik så är de
automatiskt benägna att döda så många människor. Och jag tror också att
man är rädd för att identifiera de riktiga problemen, de som kanske ligger i
vår natur till och med, och för att inte identifiera dessa saker så väljer man
att skylla på exempelvis musik, för att skydda sig själv i sin trygga föreställning
om att man själv inte skulle kunna drivas till den punkten.
Ni kan ju läsa Marilyn Manson's svar på Columbine-massakern, där han ger sin
åsikt och berättar vad han anser om dessa beskyllningar. Mycket kan man säga om
honom, men han är inte dum.
Faktum är att han är otroligt vältalig och utförlig i beskrivandet av sina åsikter, och denna
artikel är ett värdigt försvar som i alla fall går hem hos mig:
http://www.rollingstone.com/news/story/5923915/columbine_whose_fault_is_it

Jag kan fatta varför man inte tycker om Marilyn Manson. Faktum är att jag själv inte
gillade honom alls, och att jag förmodligen också har en del av de fördomar som
man matas med av vissa trångsynta journalister.
Men jag har kommit att ändra uppfattning, speciellt efter att ha läst denna artikel.
Och jag har även kommit fram till att hans musik kan vara riktigt skön. Fast det får
man ju egentligen inte tycka, för då är man ju socialt missanpassad, självmordsbenägen
och dessutom lite dum i huvudet.
Eller?


Marilyn Manson - ett användbart svepskäl? Ja.

Kommentarer
Postat av: LOLLO

Jag förstår hur du tänker, men jag håller inte med dej. Musik påverkar helt sannslöst. Om man skulle göra eventuell undersökning skulle man nog få fram att musikvalet påverkar en persons mående och tycke. Jag har grymt svårt att tro att columbine-mördaren lyssnade på ex, spice girls.
Jag måste faktiskt säga att jag tycker rakt emot dig. Musik är inte ett svepsjäl, det är ett sätt att visa vem man är och utifrån det är man på ett visst sätt. Säger dock inte att alla som lyssnar på aggresiv musik är sådana, men musik är inget svepsjäl - musik påverkar. Säger inte heller att ALLA som lyssnar på agressiv musik är mördare, men ens musikval visar en del vem man är.
Men du, som också gillar lite sådan musik, är ju världens sötaste och inte nån elaking, så på alla stämmer det ju inte ^^
Bra skrivet iaf Emelie :D

2007-05-21 @ 17:43:19
URL: http://www.blueeyed.blogg.se
Postat av: rockfen

Måste bara skriva och rätta lite i vad du verkar ha missförstått. :) Jag fattar din poäng, och jag vill klargöra att min poäng INTE var att musik inte påverkar överhuvudtaget, för det gör den definitivt. Min poäng var att det är naivt att skylla på BARA musiken i fall där man är för feg för att se de fel som samhället gör, det samhälle man är en del av.
Och det var inte musiken jag kallade ett svepskäl, i det här fallet var det Marilyn Manson som fanns med i meningen och då menade jag inte bara honom som artist utan även honom som person.
Fast jag tycker iofs att i detta fallet använder folk musiken som ett användbart svepskäl istället för att se de faktorer som förmodligen var utlösande. Det är bekvämare att kunna skylla på något konkret än att säga att man inte riktigt vet varför sådana här hemska saker kan inträffa, och i slutändan kommer människor alltid sträva efter att göra sin värld så förståelig som möjligt. Det är ju därför det är bra med syndabockar, för att det är just så enkelt!
(Vill lägga till att jag uppskattar att du skriver och berättar din mening, ÄLSKAR argumentationer!)
Du är bäst, Lollo.

2007-05-21 @ 18:46:18
Postat av: LOLLO

Sötnos, du är bäst med :)
alltid kul att diskutera åsikter :D

2007-05-21 @ 21:31:51
URL: http://www.blueeyed.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0