Emelie är snart tillbaka.

Ja, som ni vet så har jag haft det väldigt svårt att blogga de senaste
dagarna. Och det har jag också, eftersom lilla Emelie nu har gått och
blivit lite smått bloggberoende!
Jag kan inte riktigt förklara detta fenomen, men det är en längtan att
var gång jag är med om något roligt så vill jag springa och skriva det
här så att alla kan ta del av mina glädjeämnen. Man kan se det som
osjälviskt, att jag vill lysa upp någons dag med en optimistisk syn, men
man kan också välja att se det som en själviskhet, att jag endast gör
detta för att få utlopp för min berättarglädje. Jag säger att det är båda.
Anedningen till att jag har en berättarglädje är ju för att glädja, för att
när folk i min omgivning mår bra, då mår jag också bra.
Människan är aldrig helt osjälvisk, även om det kan tyckas så. Men,
ordet "självisk" har en väldigt negativ klang. Visst, det är negativt.
Men, är det inte så att de människor som utför goda gärningar också
själva vinner något på det? Det behöver inte vara materiellt, det kan
bara vara så simpelt som att bli glad för att någon gillar ens present.
Är det egentligen fel att tjäna på andras lycka immateriellt?
Är det verkligen rätt att kalla människan självisk bara för att man
tjänar på att göra andra glada, i och med att man då känner glädje själv?

Jag tycker inte det.
Jag tycker att det faktum att man vinner på att göra
andra lyckliga innebär att människan trots allt har en inneboende godhet.
Är inte det ganska underbart, egentligen?
Så ett visst mått av själviskhet, eller vi kan ju kanske kalla det för egen
vinning, är faktiskt bra. Det hjälper oss att hjälpa andra. Och oss själva.
Som en fin balans, ett vackert utbyte.



Som utlovats
så har jag nu lagt upp lite bilder från Mattis student i min
bilddagbok:
Gå bara in på www.bilddagboken.se och sök på Emselien.
Sedan är det bara att klicka sig fram till den 2 juni, så ligger samtliga
bilder där. Och kom ihåg att kommentarer alltid är välkomna, men att
skriva som anonym är tråkigt. ^^

Ha en superbra kväll, själv ska jag slänga mig i duschen och tvätta mitt
hår, som för övrigt kanske klipps av snart. Vem vet?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0