Den Stora Kinaresan del 2*


 
Ons 20 juni 2007 
 
Ännu en dag tog sin början, med alla intryck. Flög från Xian till Guilin. 
Vi började med att besöka ett ställe där vi fick lära oss om kalligrafi,  
och om hur kinesiska tecken är uppbyggda. Vi fick veta att det finns sju  
stammar som alla tecken innehåller. Jag är glad för vårt alfabet! Kinesiska  
är krångligt. Jag försökte skriva tecken, och visst kanske det var läsligt, men 
det var ingen snygg handstil. >.< 
Stället vi besökte erbjöd också en massa tavlor till försäljning, och om 
det är något jag älskar med Kina så är det konsten! Tyvärr var de, som 
allt annat äkta, svindyra. Men man ville ha, det ville man. 
 
Vi besökte ett museum för att titta på kläder och kvinnoideal under de olika  
dynastierna.Kläderna visade tydligt att japanska geishor hämtat inspiration 
därifrån! Lite intressant att veta att under en dynasti så skulle kvinnorna 
ha så klotformade huvuden som möjligt, och sedan måla läpparna så små 
som möjligt. Tvärtom mot dagens ideal, eller hur? 
 
Guilin hade en underbar pool, den var utomhus och solen sken så man fick 
lite slapp tid här också. Staden var lite mindre än de andra, vilket var roligt. 
 
 
Tors 21 juni 2007 
 
Detta var dagen som vi fick se fantastiskt landskap längs floden Li! Vi började 
med att åka buss till floden, för att sedan sätta oss på en båt som skulle ta 
oss från Guilin till Yangshou i tre och en halv timma. Längs med floden fick vi 
se det kända klassiska kinesiska landskapet med sina sockertoppsberg och 
gröna subtropiska klimat. Det var verkligen varmt däruppe på båten, men det  
var det värt! 
När vi kom fram till Yangshou så fick vi fri tid på en marknad, där jag lovar att 
en tant svor åt mig på kinesiska för att jag gav ett för lågt pris, haha. Jag åt 
en chokladbananpannkaka på ett kafé, och tro mig, det var godare än vad det  
låter som! Jag älskade det. 
Hursomhelst, vi tog bussen tillbaka till Guilin, och efter den varma dagen var 
det underbart att sitta i en buss med air-condition och bara lyssna på musik! 
Jag ska aldrig mer underskatta air-condition. 
 
Det var efter att vi kommit tillbaka från detta som mardrömmen började. Vår 
guide skulle på en fotmassage, och undrade hur många av oss som ville följa 
med. "Åh vad skönt med fotmassage efter denna dagen", tänkte jag. 
Just det. 
Det var det värsta jag någonsin var med om! Det var smärta så stark att Matti 
var nära att svimma när de gav sig på hans axlar. Hårdhänt är bara färnamnet. 
Tro mig, det var inte skönt.. Men det är roligt att se tillbaka på det, för Gerd 
satt och asgarvade nästan hela tiden, framförallt när de masserade hennes lår. ^^ 
Ljuspunkten i smärtan. 
 
Efter middagen på kvällen så gick jag och Matti ut på en promenad i en vacker 
park, där de hade lyst upp träden med lila och gröna lampor. Det kändes som 
ett sagoland, och det var verkligen romatiskt. Vi kom fram till en kvällsmarknad, 
där vi köpte varsin tavla med våra namn på i kinesisk skrift. :) 
 
 
Fre 22 juni 2007 
 
Sovmorgon, underbara sovmorgon! Vi behövde inte vara klara förrän kl. 11:30, 
så vi fick sova ut riktigt ordentligt. Vi åt en tidig lunch, sedan besökte vi  Red Flute Cave,  
en stor droppstensgrotta. Naturen hade skapat egna skulpturer, till exempel lejon, och man 
kunde tydligt urskilja olika varelser som skapats utan mänsklig hjälp. 
Man kunde se en massa saker i grottan, som på olika sätt var upplysta med lampor 
i olika färger för att framhäva. Det var jättehäftigt. 
Man kom efter gångarna ut till en jättelik sal, som hade en "kristallkrona" i taket. 
Det var mäktigt. 
 
"Om det är en snopp så ser den iaf väldigt slapp ut." 
-Gerd när reseledaren berättade vad alla asiater skrattade åt. 
 
Efter denna utflykt begav vi oss till flygplatsen för att flyga från Guilin till Hangzhou. 
Om vi trodde att Guilin var fuktigt, så var det ingenting mot Hangzhou. Hett som tusan. 
Vi hann inte besöka någonting denna dag, för tiden räckte inte riktigt till. 
Men vi sov gott den natten. 
 
The Red Flute Cave. Här har jag stått! 
 
 
Lör 23 juni 2007 
 
En av de varmaste dagarna på resan tog sin början, med en promenad i en park 
här i Hangzhou. I denna parken hade man högtalare som spelade vacker musik, 
och vi i gruppen fascinerades av att kunna ha högtalare synliga på offentlig plats 
utan att dessa blir vandaliserade, som de skulle blivit hemma. Trevligt. :) 
I denna parken fick jag se något som jag verkligen tyckte var roligt att se, djur- 
älskare som jag är: En albinopåfågel. Jag tyckte att den var jättefin. 
Sedan fick man också se en vanlig påfågel med utbredda stjärtfjädrar, vilket var 
första gången för mig. 
Efter parken tog vi en otroligt varm och svettig båttur över en sjö. Väl framme vid 
andra sidan tog vi oss till bussen, som i sin tur förde oss till höjdpunkten på resan. 
Och det, mina vänner, är ett kapitel för sig. 
 
 
 
Buddhisttemplet var ett besök som platsar under kategorin "Mitt livs  
upplevelser."
Att få gå runt i ett tempel där människor utför riter och ceremonier 
fick mig att inse att jag verkligen skulle vilja vara en del av det. När jag gick 
runt i de färgglada rummen med sin doft av rökelse insåg jag, och bestämde mig 
för, att jag verkligen är inställd på buddhismen och jag tycker att det är den 
vackraste inställningen till livet som finns. Buddhismen är naturlig för mig. 
Jag har bestmt mig för att jag ska lära mig mycket, mycket mer än jag redan 
kan, för att sedan kunna leva efter denna kärleksfulla lära. <3 
Inne på tempelområdet köpte jag och Matti varsin amulett, min är i min plånbok 
så jag har med den överallt. Då kan jag titta på den varje gång jag känner begär 
efter något som jag egentligen inte behöver, och påminnas om måttans väg. 
Ett smart drag, med tanke på att man ofta utsätts för frestelser. 
 
Lunchen åt vi efter detta besök, och som vanligt vräkte jag i mig. Jag antar att 
jag blev känd som matvraket i gruppen, men det är en stämpel som jag är mer 
än van vid och som därför inte stör mig så mycket. ^^ 
 
Nästa besök gjorde vi på ett théplantage, där vi fick följa théet från buske till 
dess att det hälls ner i det varma vattnet.Mycket intressant att veta! 
Jag och Matti köpte varsin théburk med grönt thé, men det var inte vilket thé 
som helst, utan Drakkällans Thé. Det är det finaste och förnämsta gröna thé 
man kan dricka i Kina, och för övrigt också det enda théet jag förstår mig på. 
Jag tycker verkligen om det, och så är det nyttigt också vilket inte skadar. 
Vi fick också med oss thégodis och en hudkräm gjord på grönt thé. 
 
Efter besöket på plantaget åkte vi till De Se Harmoniernas Pagod. Dessa 
sex harmonier motsvarar då de i buddhismen, t.ex. rätt tanke, rätt handling 
osv. Denna pagod var väldigt stor, så vi valde att inte klättra upp i den denna 
heta dag, utan istället gick vi och satte oss i skuggan och tittade. 
Runt omkring fanns ungefär ett hundratal miniatyrpagoder, som föreställde 
pagoder runt om i världen. Det var fint. 
 
Att duscha på hotellet var gudomligt, för det var verkligen varmt denna dag... 
 
Underbara dusch... 
 
 
Sön 24 juni 2007 
 
Efter en bussresa på 2,5 timmar från Hangzhou kom vi fram till Shanghai, en stad 
som jag är ganska övertygad om att ni hört talas om. Efter att vi kommit av bussen, 
besökte vi The Bund som är en sträcka vid floden som skiljer två stadshalvor åt. 
Det var en intressant stad. 
På ena sidan av floden kunde man se kolonialhus från förr i tiden. Shanghai har ju 
varit västerländskt sedan många, många år tillbaka. Det var jättefina klassiskt 
engelska kolonialhus, till exempel. MEN: 
På andra sidan av floden var det bara skyskrapor, skyskrapor och åter skyskrapor! 
Och inte nog med det, alla dessa skyskrapor hade byggts upp från noll på bara 
ca 12 år! Helt otroligt, för det var inte lite skyskrapor kan jag tala om. Och lite läskig 
fakta talar om för oss att Shanghai's grund är lera. Man bygger helt enkelt en 
plattform under marken, som man sedan bygger byggnaden på. 
Och det kändes ju verkligen tryggt att befinna sig i ett hotell i en skyskrapa och 
veta att man har en grund av mjuk lera under sig. GAH. ^^ 
Så som ni säkert förstår så är Shanghai kontrasternas stad, vilket gjorde den  
väldigt intressant. 
 
Shanghai at night. 
 
Vi besökte ett kashmirväveri denna dag, och fick se hur ullen vävdes till kläder. 
Första kvällen i Shanghai spenderades med att bara ta det lugnt på rummet. 
Man behövde vila, kan jag tala om. ^^ 
 
 
Mån 25 juni 2007 
 
Ännu en dag full av aktiviteter!
Dagen började med att vi åkte till ett silke- 
väveri, där vi fick se hur silket gick igenom olika processer för att slutligen 
bli helt klart. Det var intressant, verkligen! Jag vågade t.o.m. hålla i en mask. 
Den var t.o.m. söt!  
Efter detta åkte vi till ännu ett tempel, men ett mer känt sådant: Jadebuddhans 
tempel. En stor buddha gjord i jade prydde templet, och det var jättefint. 
Efter det åkte vi till en traditionell kinesisk trädgård, med en marknad runt om. 
I våra trädgårdan fokuserar man mycket på blommor och växter. I kinesiska 
trädgårdar fokuseras det mycket på byggnader och att skapa någon form av 
harmoni på stället. Jag tyckte om den tanken. 
Efter detta var det fri tid i Shanghai, och jag och Matti tog med Gerd och hennes
barnbarn till en turisttunnel som tog oss över till skyskrapesidan av floden.
På insidan av tunnel var det en massa blinkande ljus och spöken, jag antar
att det var tänkt som underhållning på vägen över.
Vi åkte i alla fall upp i TV-tornet så att vi kunde se utsikten över Shanghai,
vilket var jätteroligt även om jag är en aning höjdrädd. Jag trotsar mina rädslor!
Vi tog tunneln tillbaka igen och så satt jag och Gerd och åt glass medan Matti
och Rickard gick och köpte Vanilla Coke, något som Sverige har haft den goda
smaken att ta bort ur landet, för enligt min mening smakar det tvål. ^^

Denna kväll var det uppträdande till middagen också, och lilla jag blev uppdragen
på scenen och fick dansa någon folkdans. Jag var livrädd, haha.
Men jag hade verkligen, verkligen roligt.
På vägen hem fick jag se världens minsta kaninburar med kaniner i, som var till
salu. Jag visste ju att Kina inte har bra djursyn, men det var fruktansvärt! Jag
kände bara för att köpa med mig djuren hem och ta hand om dem.
Jag låg till och med och grät på kvällen. Det är så synd om alla som far illa.


Tis 26 juni 2007

Idag var den fria dagen i Shanghai och vi bestämde oss trots burarna från
gårdagen att besöka Shanghai's Zoo. Jag antar att det var för att jag ville se
om det verkligen skulle vara så hemskt som jag trodde. Det var det inte.
Jag hade väntat mig något fruktansvärt, men det var inte fruktansvärt.
Men det var fortfarande oacceptabelt.
De flesta djuren låg på sidan och flämtade i värmen i sina betongburar.
Visst, de kunde gå ut, men det var svalare inomhur och hellre betong än
outhärdlig hetta. Det var inte roligt att se dem så...
Jag fick se en jättepanda för första gången, den var jättesöt men låg även den
och flämtade. Jag hade hellre sett den i naturen.

Jättepandan.

Denna dag gick vi också till McDonald's som ett avbrott från all kinamat,
och fick en Big Mac med meny för bara 17 kr.
Tänk om det varit så billigt här!
Sedan satte vi oss på Starbuck's. Det blev en amerikansk eftermiddag.

Som avslutning på denna dag, och hela resan, så åt vi middag och sedan
gick vi på en akrobatikföreställning. Det var en av höjdpunkterna under
resan, för människorna på scenen gjorde saker som jag inte trodde var
möjligt. Det spelar ingen roll hur jag försöker beskriva det, jag skulle ändå
inte göra det rättvisa. Det räcker med att säga att jag aldrig varit mer
imponerad.


Ons 27 juni 2007

Dagen för hemresa. Slut på resan, men en början på minnena.
En av de bästa upplevelserna i mitt liv, kan man sammanfatta
det som! <3
Jag är glad för att jag fick genomföra detta tillsammans med Matti.
Vi upplever så mycket tillsammans. <3

Godnatt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0