Polyamory?

Jag måste erkänna att jag kände tvivel och avståndstagande
när jag såg "Jag älskar dig och dig och dig", en dokumentär på
TV. Polyamory är när man har flera förhållanden samtidigt, men
skillnaden mellan detta och otrohet är att alla parter är helt och
fullt medvetna om situationen,
Det finns alltså familjer i USA och
Storbritanien där man bor tillsammans med sina tre flickvänner,
vissa har till och med barn. I en av familjerna var det en man, och
han fick då göra upp ett schema över när han skulle vara med vem,
eftersom det var svårt att hinna med sina tre flickvänner och två
barn. Vid första tanken är detta onaturligt för mig.

Men sedan tänker jag efter...

...och inser då att man kanske inte ska vara så dömande trots allt.
Jag menar, huvudsaken är ju att man är lycklig? Jag kan inte påstå
att jag tror på denna sortens förhållande, men samtidigt: Vem är
jag att döma ut någon annans leverne?
Jag vet att jag inte skulle klara av ett sådant förhållande, därför
väljer jag att inte ha det. Jag skulle inte fixa det.
Detta är eftersom jag tror att alla förtjänar att ha någon som kan ge
dem allt de behöver, utan att kompromissa hela tiden, och också för
att jag tror att driften som finns i alla människor, den som kallas svart-
sjuka,
är alldeles för djupt rotad för att man ska kunna bagatellisera
den. Visst, det kan funka. Men vid närmare eftertanke så... Nej tack.
Jag har hellre min
pojkvän, och bara honom, så kan vi fokusera på
varann.
För jag är en monogam person, och det är rätt för mig.
Andra får gärna leva sådär, det respekterar jag. Bara jag inte tvingas.


Inget att sträva efter.

Kommentarer
Postat av: Petter Pseudonym

Att man har ett förhållande av den här formen innebär förhoppningsvis inte att man har det som leverne (vilket är det samma som levebröd, dvs. det du lever av Em) - för det gjorde ju att en blev prostituerad. Men å andra sidan, om alla är med på det så har man ju heller inget att förlora om det är raka rör från början så att säga. Kanske även flickvännerna blir flickvänner till flickvännerna och att det på det viset är pojkvännen (som du pekar ut) som är en i mängden och måste prioriteras bland de andra flickvännerna. Right, Em?

2007-08-14 @ 22:28:13
Postat av: rockfen

Okej, för det första: "Leverne" betyder enligt Bonniers Svenska Ordbok "Liv", eller "levnadssätt", och enligt mitt sätt att se på det så ingår typen av förhållanden man väljer att ha i den kategorin. Därför valde jag det ordet.
Jag menar inte att "peka ut" pojkvännen i ALLA sammanhang, dessa förhållanden var bara ett exempel av de som var med i programmet. Min poäng i slutet av mitt inlägg var ju att jag inte kan förstå det, och att jag till och med inte ens tror på det, men att jag accepterar att de vill leva så, så länge jag inte tvingas. Och det är väl ungefär så långt man kan sträcka sig antar jag, om något ligger så långt bort från ens egna värderingar? :)
Men kanske formulerade jag mig fel, så att du som kille tog illa vid dig. Vill därför än en gång påpeka att förhållandet bara var ett exempel.

2007-08-15 @ 00:40:47
Postat av: Petter Pseudonym

Men som vanligt, Em. Så är jag bara ute och fiskar efter en diskussion, fast det här kanske blir en lite svår sådan (rent tekniskt, att diskutera genom kommentarer till din blogg liksom - tjo på den du). När ska vi få träffa din gubbe föresten?
<3

2007-08-16 @ 01:28:50
Postat av: rockfen

Ja, det kanske man kan hålla med om. Fast egentligen - Varför inte? ^^

2007-08-16 @ 15:07:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0