Angående vegetarism.

"Hej. Tycker det är lite motsägelsefullt att säga att man "helst inte äter kött".
Då är det väl bara att bli vegetarian? Jag tycke det är lite konstigt att klaga
 på köttätande/säga att man helst inte vill och då inte kunna bli vegetarian.
Är det latheten att lära sig laga/äta annat hos folk som kryper fram, när de
endast håller sig till wannabe-vegetarism? Menar inget illa, men jag blir
ibland lite irriterad över folk som vill få det att låta så bra men inte orkar handla.
Sköt om dig. :)"


För det första, du anonyma, vill jag bara säga att jag håller med dig fullständigt.
De personer som pratar om att det är fel att göra vissa saker, men inte själva
låter bli att göra det, har dubbelmoral och det är onekligen irriterande...
Så jag förstår din poäng.
Eftersom jag är intresserad av frågan om vegetarism och djurrätt, ville jag
skriva ut detta synligt för alla, eftersom denna diskussion är intressant och
väl värd att nämnas. Du talar om lathet, och undrar om det är på grund av det
som jag håller mig till "wannabe-vegetarism" , som du uttrycker det.
Jag kan med en gång svara nej på det påståendet (och samtidigt milt påpeka
att jag i inlägget inte klagade på köttätande utan enbart sa att jag själv helst
inte äter kött). Min anledning till att inte kunna använda uttrycket "vegetarian" om
mig själv är den enkla anledningen att vi helt enkelt inte har råd att köpa en
extra middag per gång,
eftersom detta skulle dubbla våra matkostnader, och
mat är dyrt. Och skall jag då pracka på min mor en diet hon inte vill ha, enbart
för att denna skulle passa mig bättre? Nej, säger jag.
Jag tycker att vi alla har rätt att göra våra egna val i livet, utan att tvingas till det.
Därför kommer jag att bli vegetarian när jag flyttar hemifrån och själv kan ta
ansvar för min kost, och då dessutom bara behöver köpa en middag.
Då slipper jag tvinga någon annan till något som inte känns rätt för henne.
Och fram tills dess så kommer jag att äta vegetariskt när jag kan.
En start är ju att alltid göra det i skolan, till exempel.

När jag tänker efter så kanske jag kan kallas wannabe-vegetarian.
Det är ju trots allt vad jag vill vara?
Och vad är fel med att göra så gott man kan?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0